Gondoltad volna, hogy a ma vezetett autód kiváló forrása lesz a holnap megvásárolt alkatrészeknek? Hiszen a gépjárművek 80 százalékát újrahasznosítják.
- Tudtad, hogy több mint 1 milliárd autó van napjainkban forgalomban, és cirka 165 ezer újat gyártanak minden egyes nap?
Nos, és ez még csak a kezdet!
Menjünk szép sorban:
- A napi 165 ezer autó legyártása azt jelenti, hogy évente 60 millió személygépjármű gurul le a futószalagról. A 165 ezerből viszont csak 14 Ferrari.
- Egy autóban átlagosan 30 ezer alkatrész van, és ide tartoznak az egészen apró dolgok (csavarok például). Nem csoda, hogy az összeszereléshez már gépeket használunk.
- Minden évben körülbelül 25 millió tonna anyagot hasznosítanak újra a leselejtezett autókból. Ez azt is jelenti, hogy a gépjárművek a legtöbbször újrahasznosított termékek, mások nem is igazán tudnak versenyezni vele. Csak az Egyesült Államokban 25 milliárd dolláros éves forgalmat generál ez az iparág, és az a 16. legnagyobb szegmens a "bátrak hazájában".
- Az Egyesült Államokban évi cirka 12 millió, Európában mintegy 8 millió autó elemét használják fel ismét. Észak-Amerikában az újrahasznosítás 13 millió új autónak biztosít megfelelő minőségű alkatrészeket.
- A jelenlegi autóalkatrész-újrahasznosító piac 75 éves múlttal rendelkezik, tehát a benne dolgozó srácok nem ma kezdték.
- Az autók újrahasznosításakor biztonságosan eltávolított olaj és üzemanyag mennyisége világszerte akkora, hogy az 8 Exxon Valdez-katasztrófát is kitenne. Az újrahasznosítással amúgy 85 millió hordónyi olaj használatát spórolják meg.
- Minden évben 14 millió újrahasznosított fém érkezik a roncstelepekről. Egy átlagos autó 25 százaléka újrahasznosított fémből készül. Az akkumulátoroknál 98-99, az alumínium esetében pedig majdnem 90 százalék ez az arány. Sőt, lehetőség van a használt autógumik ismételt feldolgozására is.
- Az autórádiót annak feltalálása után több amerikai államban betiltották, mert az a hatóságok szerint elvonta a sofőrök figyelmét a vezetéstől.
- A tempomat feltalálója, Ralph Teetor (1890-1982) vak volt, mégis rengeteg találmány fűződik a nevéhez. Ő volt az elnöke amúgy a The Perfect Circle Co. nevű autóalkatrész-gyártónak is. A feltaláló 5 éves korában vakult meg, de felnőttként sosem akart beszélni fogyatékosságáról.
A tempomat mellett sok más dologgal is foglalkozott, így a gépesített fűnyíró, különböző zárrendszerek és a horgászbotok tartóinak is megújítása is érdekelte. Nevéhez egy díj is köthető (Ralph R. Teetor Educational Award, 1963-tól)
- A nők több autót vesznek, mint a férfiak, és a Cooper Tires pár éves statisztikája szerint 60-40 százalék a megoszlás. Plusz érdekesség, hogy a hölgyek 2013-ban csak az Egyesült Államokban mintegy 300 milliárd dollárt hagytak az autószervizekben. Alkatrész-vásárláskor a férfiak azok, akik inkább az árra helyezik a nagyobb hangsúlyt, míg a nők a biztonságra és az értékre.
- Egy átlagos ember egész élete során összesen 2 hetet várakozik a piros lámpák előtt. Amennyiben te is azok közé tartozol, akik ez alatt az idő alatt végig a kuplungpedálra tapadtok - lenyomjátok azt -, akkor egy jó tanács: ne tegyétek! Feltéve, ha nem akartok sűrűn a szervizbe járni a kuplung cseréje miatt.
Csak plusz adalékként:
- egy átlagos amerikai 38 órát tölt dugóban egyetlen év alatt
- az autók életének 95 százalékát a parkolás vagy a várakozás teszi ki.
- A Toyota Corollából adtak el a legtöbbet a világon, hiszen 1966 óta 40 millió darab kelt el. A gyártás/forgalmazás/értékesítés háromszög olyan gyors volt, hogy a Toyota nem is tudja, hogy pontosan melyik autója volt a negyvenmilliomodik. A 20 éve értékesített Toyoták 80 százaléka amúgy még az utakon van, vagyis a kocsikat kiváló alkatrészekből szerelték össze, és az utánpótlás is minőségi.
- Az első biztonsági övet már korábban felfedezték, de az ötvenes-hatvanas években az még csak választható opció volt (például a Fordnál). Az első törvényt az alkalmazásával kapcsolatban 1970-ben hozták létre Ausztráliában, de világszerte igazán csak az 1980-as években lett kötelező a használata.
Az első hárompontos biztonsági övet amúgy a Volvónál találták fel, de a svéd gyártó mindenki számára elérhetővé tette a szabadalmat, így azt a többi autómárka ingyen használhatta fel. A statisztika szerint a találmány minden 6. percben megmenti egy ember életét.
- Statisztikák szerint a légzsák átlagosan minden 23 esetből 22-szer életet ment, egyszer pedig életet vesz el.
- Türkmenisztánban 120 liter benzint kapnak az állampolgárok havonta. Magyarországon 2015-ben 1,25 milliárd liter benzint fogyasztottunk el. Ha ezt leosztjuk az összes magyarországi lakosra, akkor az évi 125-130 litert jelent.
holi https://www.jogaunio.hu/hirek/136-holi-a-szinek-unnepe
jóga buda https://jogaunio.hu/
belső béka jóga youtube https://jogaunio.hu/
keményfedél https://jogaunio.hu/kiadvanyok
gyerekjóga oktató képzés https://www.jogaunio.hu/hirek/142-akkreditalt-jogainstruktor-kepzes-pedagogusoknak
- Oroszországban törvénybe ütközik koszos gépjárművel autózni az utakon.
- A Nissan 1949-ben létrehozott egy elektromos autót, ami már akkor 200 kilométert tudott megtenni egyetlen feltöltéssel.
- Németországban megépítettek egy autót, amit a vezető képes a gondolataival irányítani.
- Az új autók illatát 50 illóanyag keveréke adja.
- A Brazíliában eladott új autók 92 százaléka etanollal megy, amit cukorból állítanak elő a gyártók.
- A Rolls-Royce által gyártott autók 75 százaléka még mindig forgalomban van. Gratulálunk!
- Az esély arra, hogy valaki autóbalesetben hal meg, 5000:1-hez. Az Egyesült Államokban az autóbaleset az első számú halálok a 35 évesnél fiatalabbak között.
Az autóbalesetek világszerte 1,25 millió ember halálát okozzák. Ez amúgy nagyobb szám, mint amennyit a maláriának tulajdonítunk. Sérülést amúgy 50 millióan szenvednek el a közút balesetek miatt.
- Az autóbalesetek 40 százalékában a vezetők nem használták (vagy nem tudták már használni) a féket.
- Szerinted mennyit kocsikáztak azzal az autóval, amiben a legtöbb kilométer volt? A rekord 4586630 kilométer, vagyis 2850000 mérföld.
- Sok új autó annyira csendes, hogy a gyártók hangszórót építenek be, amik hamis motorhangot generálnak.
- A 20. század elején az autókat zöld megoldásnak tekintették, mivel a kocsikhoz használt lovak által generál környezetszennyezés sokkal súlyosabb problémának tűnt. Ha a mostani népességhez rendelnénk hozzá 1-1 lovat, valószínűleg ugyanolyan rossz lenne a helyzet.
- Az Egyesült Államokban átlagosan évi 8876 dollárba (2,5 millió forintba) kerül egy autó fenntartása
- 2012-ben Nevada lett az első állam, amely engedélyezte az önvezető autók forgalomba állítását.
- A grillezés rajongóinak figyelmébe: el tudnál készíteni egy ünnepi fogást, ha azt nyersen a motortérbe tennéd, és elég ideig furikáznál össze-vissza. Kérdés, hogy meg akarnád-e ezt csinálni, vagy hogy csinált-e már hasonlót a Jackass?
- A szakaszos ablaktörlő feltalálója, Robert Kearns (1927-2005) sikertelenül próbálta eladni találmányát az autógyártóknak (a Nagy Hármasnak, vagyis a General Motorsnak, a Fordnak és a Chryslernek). Amikor azt mégis felhasználták 1969-ben, akkor Kearns beperelte őket, és nyert.